Hvorfor bør du fokusere på «Employer Branding»?



Employer Branding handler om å ha en bevisst strategi og plan for å styrke bedriftens profil og omdømme i arbeidsmarkedet. De mest attraktive arbeidsgiverne får ofte de beste kandidatene. Det handler om å kommunisere tydelig verdier, kvaliteter og muligheter i en organisasjon – slik at de rette jobbsøkerne blir tiltrukket. På den måten kan man si at Employer Branding er markedsføring av bedriften som merkevare, og da henvender man seg ikke bare til mulige nye medarbeidere, men i like stor grad til både eksisterende medarbeidere og tidligere medarbeidere som er viktige verdibærere for din bedrift. Da er det viktig at din bedrift holder det den lover, og ikke overselger.

Nedenfor gir vi deg noen grunner til å fokusere på å bygge ditt omdømme som en solid og god arbeidsgiver.


Ha en plan for å bygge omdømme

Bygg omdømme i alle ledd. Oppmuntre dine ansatte til å dele historier, referanser og suksesshistorier. Sosiale medier egner seg godt til historiefortelling og presentasjon av dine ansatte – gi dine ansatte tillit til å uttrykke stolthet av arbeidsplassen i sosiale kanaler. Får du dine ansatte til å bli ambassadører for din bedrift vil det gi kandidater et bedre inntrykk av bedriften som arbeidsplass. Det vil også øke sannsynligheten for at dine ansatte blir værende. Gå heller ikke glipp av mulighetene som ligger i en god offboarding – avslutning av arbeidsforhold, enten det er om den ansatte sier opp selv, går av med pensjon eller blir offer for nedbemanningsprosesser.

God omdømmebygging gir deg samtidig et konkurransefortrinn, da kunder vil se på deg som en god og solid leverandør.

Øk kvaliteten på kandidater

I dagens situasjon er det arbeidstakers marked. Det er stor kamp om de beste kandidatene, og hvis du bygger omdømme er sannsynligheten for å tiltrekke kandidater som ikke er aktivt jobbsøkende langt større. Undersøkelser viser at en sterk Employer Branding øker antall kvalifiserte søkere med 50%. Dette bidrar til at du får mer effektive rekrutteringsprosesser og økt konkurransekraft.

Behold kompetansen og arbeidskraften du har

Selskap som prioriterer Employer Branding øker sannsynligheten for å beholde dagens arbeidskraft med 28%. Dette kan f.eks gjøres ved å faktisk etterleve de verdiene bedriften din har. Er det uttalt at bedriften skal tilby kompetanseheving og karrieremuligheter, sørg for at de får muligheten med felles utviklingsplan. Ønsker du å skape et godt arbeidsmijlø, gjør tiltak som styrker det, og inkluder dine ansatte. Det er ofte de som ser utfordringene og har de gode forslagene.

Skap et miljø for å begeistre ansatte

Employer Branding gir deg konkurransefortrinn og bedre måloppnåelse. Begeistrede ansatte bygger arbeidsmiljø og styrker innovasjon og effektivitet. De siste 2 årene har vært utfordrende for mange bedrifter. Usikkerhet rundt ordretilgang, omsetning og kostnadsnivå har medført at mange har vært tvunget til å kutte sosiale aktiviteter. Nå er tiden inne til å legge inn «støtet» for å løfte arbeidsmiljø og kultur. Det er de ansatte som er din viktigste ressurs.

Vi i People Vestfold & Telemark har lang erfaring fra lederroller, og har hatt ansvaret for Employer Branding i praksis.


Ta kontakt for en uforpliktende prat, så kan vi gi deg gode råd tilpasset ditt behov.

People Vestfold & Telemark er et tverrfaglig kompetansebyrå med rådgivere for strategiske og operasjonelle prosesser innenfor hodejakt, rekruttering og selskapsutvikling.




4 views0 comments